NetForm.pl

Pogotowie komputerowe

Analiza konkurencji SEO – na czym polega? Jakie są jej rodzaje?

Zastanawiasz się, czy pozycjonowanie strony internetowej jest przeprowadzane właściwie i przynosi efekty, czy może lepiej byłoby skoncentrować się na jakichś innych działaniach, bardziej korzystnych? Aby się tego dowiedzieć, warto przeprowadzić analizę konkurencji SEO. Na czym ona polega oraz jakie korzyści przynosi? Dowiesz się tego z poniższego artykułu.

Czym jest analiza konkurencji SEO?

Znajomość konkurencji SEO pomaga w ustaleniu warunków działania Twojej witryny na rynku. W przypadku pozycjonowania rynek definiuje się jako zespół fraz kluczowych spełniających identyczną intencję wyszukiwania. Podczas analizy konkurencji SEO bierze się pod uwagę wybór słów kluczowych, intencje wyszukiwania użytkowników, charakterystykę grupy docelowej oraz widoczność firmy na dane frazy.

Dlaczego warto analizować konkurencję SEO?

Korzyści wynikających z analizy konkurencji SEO jest bardzo wiele – przede wszystkim bez znajomości konkurentów niemożliwe jest skuteczne pozycjonowanie witryny. Możesz na przykład napisać interesujący dla odbiorców artykuł, ale niemal nikt na niego nie trafi, bo wpis będzie miał znacznie mniejszą objętość od konkurencyjnych treści oraz nie będą w nim występowały frazy wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę.

Analizując firmy o podobnym profilu, stworzysz strategię SEO, która usprawni rozwój Twojej działalności. Dzięki obserwacji konkurencji:

  • poznasz tematykę publikowanych przez nią treści oraz frazy stosowane przez nią w artykułach,
  • określisz, w jakich kwestiach możesz wyprzedzić swoją konkurencję, a w jakich będzie to wyjątkowo trudne zadanie,
  • poznasz mocniejsze i słabsze punkty swoich konkurentów,
  • dowiesz się, jakie frazy kluczowe warto wykorzystać podczas pozycjonowania, a z jakich lepiej zrezygnować, bo niełatwo będzie osiągnąć z ich użyciem przewagę,
  • dokładnie zaplanujesz budżet kampanii marketingowych.

Analiza konkurencji SEO podczas pozycjonowania jest podstawowym działaniem, na jakie trzeba się zdecydować, nie chcąc marnować budżetu marketingowego na nieefektywne czynności. Jeżeli zależy Ci na profesjonalnie przeprowadzonej analizie, sprawdź propozycję agencji IBIF dotyczącą pozycjonowania w Lublinie i poza jego obszarem:  https://www.ibif.pl/oferta/pozycjonowanie.

Rodzaje konkurencji SEO

Podczas pozycjonowania przydaje się wiedza dotycząca podziału konkurencji. Otoczenie rynkowe obejmuje konkurentów:

  • bezpośrednich posługujących się identycznymi frazami o tej samej intencji wyszukiwania,
  • pośrednich korzystających z tych samych fraz, ale innej intencji wyszukiwania,
  • potencjalnych używających innych fraz, ale mających tę samą intencję wyszukiwania,
  • substytucyjnych posługujących się innymi frazami z inną intencją wyszukiwania.

Intencja wyszukiwania (search intent) to przyczyna wpisania przez użytkownika danego hasła w wyszukiwarkę. Celem osoby może być zdobycie jakiejś informacji lub zakup produktu. Użytkownik może więc znajdować się dopiero etapie poszukiwania odpowiedniego dla siebie artykułu lub być już zdecydowany na konkretny produkt.

Rodzaje konkurencji najłatwiej zrozumieć za pomocą przykładów konkretnych firm. Dla właściciela hotelu konkurencją bezpośrednią będą zazwyczaj inne hotele (posługują się one takimi samymi frazami kluczowymi i intencją wyszukiwania).

Do jego pośredniej konkurencji SEO należą natomiast witryny, w których znalazła się na przykład publikacja o tytule: Na co zwrócić uwagę, wybierając hotel? W tym przypadku intencją użytkownika będzie jeszcze nie samo wynajęcie pokoju hotelowego, ale znalezienie odpowiedzi na pytania.

Potencjalną konkurencję SEO tworzą zaś witryny zajmujące wysoką pozycję w wyszukiwarce na frazy kluczowe, na które aktualnie Twoja strona się nie wyświetla, choć mogłaby. Przykładowo użytkownik po wpisaniu frazy „hotel dla czteroosobowej rodziny” może zobaczyć strony różnych hoteli, ale Twojego nie zobaczy, ponieważ nie będziesz się pozycjonować na te słowa kluczowe.

Substytucyjna konkurencja to taka, która kieruje swoje treści do identycznej grupy docelowej, ale cechującej się innymi intencjami wyszukiwania oraz wyborem innych fraz kluczowych. Jej oferta może zastąpić Twoją, jednak nie stanowi jej bezpośredniego odpowiednika.

Pozycjonowanie strony internetowej bez dokładnego przyjrzenia się konkurencji jest niemożliwe. Pamiętaj jednak, że określenie konkurencyjnych witryn jest pomocne nie tylko w trakcie działań SEO, lecz także podczas doprecyzowania firmowej oferty.